Hans Verstraeten

NI

HONDERD JAAR SOCIALISTISCHE PERS IN BELGIE

1. Inleiding

In 1960, bij het verschijnen van de ““Geschiedenis van de
Socialistische Arbeidersbeweging in Belgié”’, n.a.v. het 75-arig
bestaan van de B.S.P. moest Michel OUKHOW vaststellen dat de
geschiedenis van de socialistische pers in Belgié eigenlijk nog
moet worden geschreven, (OUKHOW, M., 1960, blz. 250).
Nu, een kwart eeuw later, moet deze opmerking nog eens her-
haald worden: sedert de bijdragen van OUKHOW in het hoger
vermelde verzamelwerk, zijn er geen wezenlijk nieuwe histori-
sche analyses van de Belgische socialistische pers verschenen. De
geschiedschrijvers van de Belgische arbeidersbeweging hebben
weliswaar steeds aandacht besteed aan de socialistische pers
(reeds bij BERTRAND, L., 1906) maar een historische studie
die zich in hoofdzaak met de socialistische pers bezig houdt is
vooralsnog niet voorhanden. In tegenstelling tot Nederland waar
al in 1950 een dergelijke historische analyse van de socialistische
pers verscheen (DE VRANKRIJKER A.C.J., 1950). Deze leemte
op gebied van Belgische persgeschiedenis is tendele te verklaren
door het feit dat de Belgische arbeidersbeweging haar archief
erg onzorgvuldig heeft bijgehouden, Onlangs is hier heel wat
verbetering in gekomen door de oprichting van het Archief en
Museum van de Socialistische Arbeidersbeweging (A.M.S.A.B.),
gevestigd in Gent. Dit archief bevat heel wat interessant bronnen-
materiaal voor een geschiedschrijving van de socialistische pers
(cfr. JANSSENS L., 1983).

Het is uiteraard niet de bedoeling om in het kader van deze
korte bijdrage op basis van historisch onderzoek een overzicht
te brengen van een eeuw socialistische pers in Belgié. Wel heb ik
me voorgenomen om de basis van desbetreffende literatuur en
enig terreinverkennend archiefwerk enkele onderzoeksvragen
voor een dergelijk historisch onderzoek te formuleren, en deze
te toetsen aan de huidige situatie van de socialistische pers in
Vlaanderen, met name De Morgen.

60



2. Honderd jaar socialistische pers: het doet vragen rijzen

De geschiedenis van de offici€le socialistische partijkranten
begint op 31 augustus 1884 met de publikatie van het eerste
nummer van Vooruit in Gent (het eerste nummer werd gratis
verspreid op zo'n 15.000 ex., nadien bedroeg de oplage onge-
veer 2.300 ex.). Een jaar later werd aan franstalige zijde Le
Peuple opgericht met een startoplage van 11 a 12.000 ex.. Deze
twee overkoepelende partij-organen vormden de basis van de
socialistische partijpers, die nog met enkele minder belangrijke
kranten werd aangevuld. In 1905 beschikte de toenmalige B.W.P.
over b kranten: Le Peuple, L'Echo du Peuple, Le Journal de
Charleroi, L‘Avenir du Borinage en Vooruit. De gezamenlijke
oplage van deze bladen werd geschat op zo'n 120.000 ex. (BER-
TRAND L., 1906, blz. 652). In de daaropvolgende jaren werd
de socialistische pers echter nog grondig herschikt: een aantal
kranten verdwenen (L’Avenir du Borinage, L’Echo du Peuple)
en in 1914 werd de Volksgazet opgericht. Naast de kranten be-
schikte de B.W.P. echter ook over een groot aantal lokale week-
bladen, die weliswaar geen grote oplage hadden maar die als
politiek orgaan toch van betekenis waren. in onze verdere analyse
beperken we ons echter tot de dagbladpers.

Het is eigenlijk pas na Wereldoorlog | dat de BWP-dagbiad-
pers haar vaste vorm aannam. Toen verschenen er vijf afzonder-
lijke socialistische kranten: Vooruit, Volksgazet, Le Peuple (+ Le
Travail, te Monde du Travail), Journal de Charleroi en La Wallo-
nie met een globale oplage van 156.650 ex. In tabel | (zie bijlage)
hebben we de oplage-evolutie van deze vijf socialistische kranten
geschetst van 1920 tot 1980. De tendens die uit deze tabel naar
voor treedt, is bekend: de socialistische pers kende een sterke
bloei tot 1958, toen het met een oplage van bijna een half
miljoen ex. haar toppunt bereikte, terwijl het vanaf de jaren zes-
tig in zeer sterke lijn bergaf is gegaan. Het zijn dergelijke oplage-
cijfers die in de socialistische beweging ook nu nog vaak aanlei-
ding geven tot nostalgische uitspraken in de trend van ‘‘de sterke
positie en het succes van de socialistische pers uit de vijftiger
jaren”’. Indien men echter - de situatie grondiger analyseert en
situeert in de context van de globale persevolutie, blijkt dit
triomfalisme uit het verleden weinig reden van bestaan te hebben.
Deze hypothese kan door twee argumenten gestaafd worden :
1. De oplage van de socialistische pers is ongetwijfeld sterk ge-
stegen tussen 1920 en 1958, maar deze oplagestijging is helemaal
niets uitzonderlijks en kan zeker niet als een specifieke verdienste

61



van de socialistische pers beschouwd worden (ook de katholieke
en liberale kranten hebben in die periode vergelijkbare oplage-
stijgingen gekend). De “‘spectaculaire’” oplagestijging van de socia-
listische kranten is enkel een weerspiegeling van een algemene
stijgende trend die de globale Belgische dagbladpers in die
periode kenmerkte: Dit wordt zeer duidelijk in tabel |i, waar de
stijgingsindex van de oplage van de socialistische pers voor de
periode 1938—58 vergeleken wordt met de oplagestijging van de
totale dagbladpers én met deze van de nederlandstalige katholie-
ke pers. De oplage van de socialistische dagbladpers is in die
periode inderdaad met 88 % toegenomen (hoewel dit cijfer ge-
relativeerd moet worden aangezien het oplagecijfer van 1936—
1938 slechts een raming van de B.W.P. zelf betreft), maar ook de
globale oplage van de Belgische pers is in die periode met 67 %
gestegen. Ter vergelijking: de oplage van de nederlandstalige
katholieke bladen is in die periode heel wat sterker gestegen
(117 % ).

2. Dit optimisme uit de jaren vijgtig krijgt vooral een deuk als
men de verhouding nagaat tussen het aantal kopers van socialis-
tische kranten en het aantal socialistische kiezers. Dit is weerge-
geven in tabel lll. Bij de interpretatie van deze tabel dient echter
wel voor het volgende gewaarschuwd te worden: deze cijfers
zeggen enkel iets over het aantal verkochte exemplaren (de opla-
gecijfers van voor 1958 betreffen dan nog meestal ramingen.
Om tot het aantal /ezers te komen, zouden al deze cijfers nog
eens met een circulatie-coéfficient vermenigvuldigd moeten wor-
den. Deze circulatie-coéfficient wordt echter door het C.I.M.
{Centrum voor Informatie over de Media)} slechts sedert enkele
jaren berekend. Desalniettemin laat onze tabel toch toe te be-
sluiten dat de kloof tussen het aantal socialistische krantenkopers
en het aantal socialistische kiezers in de loop van de voorbije
100 jaar steeds is toegenomen. In 1905 kocht naar schatting
1 op 3 socialistische kiezers een krant van socialistische strekking.
In 1958, hoewel de socialistische pers toen haar hoogste oplage-
cijffers kende, was deze verhouding echter gedaald tot 1 op 4,
terwijl in 1981 nog slechts 1 op 10 S.P.—P.S.-kiezers een socia-
listische krant kocht.

Het zijn deze zeer globale gegevens die ons brengen tot de
onderzoeksvraag die centraal moet staan in een geschiedschrij-
ving van de socialistische dagbladpers, ni.: hoe komt het dat
de socialistische bladen er in de loop van de voorbije eeuw nooit
(of liever: steeds minder) in geslaagd zijn hun potentieel lezers-
publiek (de socialistische achterban) te bereiken ?

62



Het antwoord op deze vraag vereist uiteraard een veel gron-
diger en gedetallleerder onderzoek dan binnen het bestek van
deze bijdrage mogelijk is. Toch lijkt het me nu reeds geoorloofd
om, bij wijze van voorlopige onderzoekshypothesen, een aantal
oorzakelijke factoren aan te duiden.

Aan het falen van de socialistische dagbladpers liggen onge-
twijfeld meerdere oorzaken ten grondslag, die zowel van externe
als van interne aard zijn. De externe causale factoren, d.w.z. de
oorzaken die te situeren zijn buiten de socialistische beweging
zelf, vinden hun basis in een aantal maatschappelijke omstandig-
heden die bondig samen te vatten zijn :

1. De economische factor. Het hoeft weinig betoog dat de socia-
litische partijpers over een minder soliede kapitaalbasis kon be-
schikken dan de burgerlijke pers. Dit is één van de oorzaken
waardoor men slechts laat tot een professionele aanpak is geko-
men. In de beginfaze werden de socialistische kranten veelal
gemaakt door arbeiders die dit buiten hun (reeds zware) dagtaak
moesten doen, of door redacteurs die zich met vrijwel alle pro-
duktiefazen van de krant moesten inlaten (naast het schrijven
van de artikelen, dus ook het zetten, de opmaak en de distribu-
tie). Het voorbeeld van E. Anseele bij Vooruit is hier iliustratief.

2.De sociale factor. Als "‘arbeiderskrant’’ richt de socialistische
pers zich uiteraard tot een lezerspubliek dat slechts over een zeer
beperkte koopkracht beschikte. De verkoopprijs van de kranten
werd weliswaar zo laag mogelijk gehouden, maar desondanks
moest b.v. voor een 3-maandelijks abonnement op Vooruit rond
1890 toch nog 2 fr. betaald worden. In 1896 bedroeg het gemid-
deld dagloon van een volwassen arbeider tussen de 2 en 4,5 fr.
(DE WEERDT D., 1960, blz. 397). In 1891 werd het gemiddeld
arbeidersbudget voor 96,3 % opgebruikt voor het louter fysisch
levensonderhoud (ENGEL, E., 1895, blz. 84—85). Het is dus
duidelijk dat er slechts weinig geld overbleef om een krant te
kopen. Deze sociale factor moet echter wel gerelativeerd worden
omdat de toenmalige arbeidende bevolking blijkbaar wel geld
had om zich burgerlijke kranten aan te schaffen. De beperkte
koopkracht van de socialistische lezers zorgde er echter ook voor
dat de adverteerders niet erg geinteresseerd waren om in die
kranten te adverteren, wat de financiéle inkomsten van de socia-
listische pers sterk deed verzwakken.

3. De culturele factor. Vaak wordt ter verklaring van de lage

63



verkoopcijfers van de socialistische pers gewezen op de hoge
analfabetisatie-graad die op het einde van de vorige eeuw nog
zou heersen. Ook in het buitenland wordt deze factor dikwijls
aangehaald. Wat Groot-Brittannié betreft heeft Raymond
Williams reeds vroeger gewezen op het mythisch karakter van dit
argument (WILLIAMS, R., 1979, blz. 17). Ook in Belgi¢ moet dit
analfabetisme als verklaringsfactor sterk gerelativeerd worden.
Uit de beschikbare cijfers blijkt immers dat in 1890 ongeveer
73 % van de Belgische bevolking boven de acht jaar kon lezen en
schrijven, in 1900 bedroeg de alfabetisatiegraad 80 % en in 1210
86 % . Dit laat toe te veronderstellen dat er wel degelijk een po-
tentieel lezerspubliek aanwezig was.

4. De politieke factor. Het uitbouwen van een socialistische dag-
bladpers in een politiek bestel dat, zeker wat Vlaanderen betreft,
grotendeels gedomineerd werd door clericale invioedsferen is
uiteraard een moeilijke opdracht. Dit heeft vooral de verspreiding
van de socialistische kranten op het platteland fel bemoeilijkt.
Daarenboven werd de socialistische pers door haar politieke te-
genstrevers op verschillende manieren geboycot.

Het is duidelijk dat de krachtsgeldigheid van de sociale en cul-
turele factor slechts beperkt is tot de beginfase van de socialis-
tische pers {tot W.0O. I}, en zelfs dan nog in grote mate moet
worden gerelativeerd. De economische en politieke factoren zijn
echter gedurende de voorbije honderd jaar, zij het in gewijzigde
omstandigheden, min of meer constant gebleven.

Naast deze externe oorzakelijke factoren, zijn er ook belang-
rijke interne factoren die de zwakte van de socialistische pers
helpen verklaren. Deze intenre factoren moeten gezocht worden
in de schoot van de socialistische beweging zelf, die daarvoor dan
ook de verantwoordelijkheid draagt. De centrale factor hierbij
lijkt mij gelegen te zijn in het sterk reformistisch karakter van de
socialistische partij. Dat de socialistische partij van bij haar op-
richting in 1885 sterk reformistisch georienteerd is, is reeds
meermaals aangetoond (MOMMEN A., 1980, WITTE E.,
CRAEYBECKX J., 1981, blz. 110—117) en hoeft hier dus niet
in detail uiteengezet te worden. Wel is het nuttig om te onder-
zoeken in welke mate dit reformisme een remmende factor is
geweest voor de ontwikkeling van de socialistische partijpers.

De belangrijkste taak van de offici€le partijkranten bestond
erin de reformistische partijlijn te propageren en te verantwoor-
den tegenover de socialistische kiezers. Tegen deze reformis-
tische strekking bestond nogal wat oppositie, zowel binnen als

64



buiten de toenmalige B.W.P., zodat op dit vlak de socialistische
partijpers een belangrijke propagandistische rol te vervuilen had.
Dit moet echter gesitueerd worden in de context van de toen-
malige perssituatie. Zoals in enkele andere landen (WILLIAMS
R., 1979; GIELE J.J., 1968), ging ook in Belgi¢ aan de officiéle
socialistische partijpers immers een periode vooraf waarin, vooral
aan franstalige zijde, een aantal onafhankelijke en radicale bla-
den werden verspreid: Le Prolétaire (de eerste socialistische
krant in Belgié), Le Mirabeau, Le Drapeau (OUKHOW M., 1960,
blz. 249-273; BERTRAND L., 1906, deel 1l, blz. 54-92; DE
WEERDT D., 1972, blz. 133—146). Hoewel deze bladen op
slechts een geringe oplage werden verspreid, was de politieke
betekenis ervan niet te veronachtzamen. De socialistische partij-
pers heeft van bij haar aanvang als het ware het monopolie op de
linkse persberichtgeving opgeéist, maar de radicale lijn van haar
voorgangers werd echter niet doorgetrokken maar integendeel
omgebogen tot een strikt reformistische koers. Voor de krant
Le Peuple werd de reformistische strekking duidelijk aangetoond
door de inhoudsanalyse van Pascal Delfosse (DELFOSSE P.,
1979). Een geschiedschrijving van de socialistische pers mag zich
dus in geen geval beperken tot de periode van de officiéle socia-
listische partijpers.

Deze noodzaak tot propaganda van de reformistische partij-
lijn t.o.v. de eigen achterban, nog geintensiveerd door de breuk
dat dit betekende met de radicalere voorgangers, zorgde ervoor
dat de socialistische partijpers zeer lange tijd enkel aandacht had
voor de politiek-sociale berichtgeving. Dit ging natuurlijk ten na-
dele van de andere, meer populaire domeinen van de journalis-
tieke berichtgeving (het zogenaamde soft news, de human
interest stories). Ook dit dient echter geplaatst te worden in het
kader van de toenmalige perssituatie. Deze overbeklemtoning
van het politiek-sociale nieuws in het beginstadium van de socia-
listische partijpers had immers plaats precies in een periode (ein-
de 19de eeuw) dat er in Belgié een aantal burgerlijke centenbla-
den bestonden, die deze populaire thema's wel degelijk gingen
exploiteren om lezers te recruteren. Enkele voorbeelden : Gazet
van Antwerpen (1891), Nieuws van den Dag (1885), Het Laatste
Nieuws (1888), Le Soir (1887), Le Rappel (1900), Le Patriote
{voorloper van La Libre Belgique, 1884). Terwijl de socialistische
partijpers, wegens haar eng-propagandistische functie, bleef vast-
zitten in het model van de 19de-eeuwse ‘‘publieke openbaar-
heid” {m.a.w. de hoofdkiemtoon op algemene, politiek-sociale
themata in de berichtgeving), is de burgerlijke populaire pers

65



vrij snel doorgedrongen tot de privé-sfeer van haar lezerspubliek
(vrijetijdsbesteding, gezinssituatie, geluksbeleving, gezelligheid
e.d.) om deze commercieel uit te buiten. De socialistische partij-
pers hanteerde dus een overtuigingsstrategie die enkel beperkt
bleef tot /ndoctrinatie: het propageren van de socialistische
partij-doctrine in de politiek-sociale berichtgeving. Deze bericht-
geving kreeg dan ook alle aandacht, hoewel slechts een klein
aantal lezers zich daartoe aangetrokken voelden. De burgerlijke
populaire pers daarentegen heeft van bij de aanvang haar over-
tuigingsstrategie uitgebreid tot wat Raymond Williams de incor-
poratie noemt (WILLIAMS R., 1979, blz. 23) : ze spreken hun
lezerspubliek niet alleen aan via de domeinen uit de publieke
openbaarheid, maar ook via de domeinen van de privé-sfeer van
hun lezers. Door aldus in te spelen op de behoefte tot zelf-iden-
tificatie van het publiek, weten zij veel meer lezers aan te trek-
ken zodat hun overtuigingsstrategie heel wat efficiénter blijkt
te zijn. Pas veel later, toen de burgerlijke pers als het ware reeds
heer en meester was over de privé-sfeer van de lezers, is de socia-
listische partijpers erg aarzelend ook deze weg opgegaan. Door-
gaans bieef dit echter beperkt tot een pover /miteren van de
incorporatiestrategie van de burgerlijke pers.

De socialistische pers heeft niet alleen een overdosis energie
gestopt in de politiek-sociale berichtgeving, daarenboven zat
deze politieke berichtgeving voortdurend gevangen in een zeer
eng partijpolitiek keurslijf. Dit had nefaste gevolgen, zowel op
het gebied van de inhoud als van het redactionee! beleid en be-
heer van de socialistische kranten. Inhoudelijk kwam dit erop
neer dat de politieke berichtgeving onder een strenge controle
van de partijleiding stond en grotendeels in beslag werd genomen
door talloze verslagen over manifestaties, bijeenkomsten en acti-
viteiten die door de socialistische beweging georganiseerd wer-
den. Dit was wellicht interessant voor de socialistische mandata-
rissen, maar het overgrote deel van het lezerspubliek had daar
weinig boodschap aan. Op gebied van het redactioneel beleid en
beheer leidde dit ertoe dat veel te vaak mensen werden aangewor-
ven niet op basis van het journalistieke of beheerkwaliteiten,
maar wel op grond van hun onvoorwaardelijke partijtrouw. Deze
partijbetutteling is voor de redacteuren steeds een bron van er-
gernis geweest. Wat Vooruit betreft is dit ongenoegen reeds te
merken in het in 1898 verschenen boek van Vooruit-redacteur
Paul De Witte (DE WITTE P., 1898, hoofdstukken 23, 25 en 26).
Ook de brochure in 1905 uitgegeven door de Gentsche Boek-
drukkersbond “De waarheid over de grieven in de Socialistische

66



Volksdrukkerij ‘Vooruit’ van Gent” is hiervan een duidelijke
illustratie. Deze enge partijpolitieke gebondenheid is steeds een
belangrijke rem geweest voor een kwalitatieve verbetering van de
socialistische kranten,

Het falen van de socialistische pers dient echter ook in ver-
band gebracht te worden met de politieke strategie en de struc-
tuur van de socialistische beweging. Van bij de aanvang heeft de
B.W.P. ernaar gestreefd de arbeidende bevolking onder haar (re-
formistische) vieugels te verenigen en aan zich te binden (cfr.
MOMMEN A., 1980). Met dit opzet werd dan ook systematisch
een socialistische zuil opgebouwd, o0.a. bestaande uit codpera-
tieven, mutualiteiten, volksapotheken, vakbonden, verzekerings-
kassen (WITTE E., CRAEYBECKX J., 1981, blz. 117—122). De
socialistische pers was in deze structuur slechts een onderge-
schikte schakel. Om haar machtsontplooiing te realiseren be-
schikte de socialistische beweging dus over andere en veel effi-
ciéntere kanalen. Het is duidelijk dat codperatieven, mutualitei-
ten, verzekeringskassen en vakbonden de arbeidende bevolking
op een veel directere manier binden aan de socialistische bewe-
ging. Daarenboven vormden die andere kanalen vaak ook een
inkomstenbron, terwijl het in standhouden van een socialistische
pers voortdurend een financiéle aderlating betekende. Om deze
reden heeft de socialistische pers nooit de nodige middelen ge-
kregen om een degelijke krant op poten te zetten. Om diezelfde
reden heeft de socialistische beweging het steeds nagelaten een
doordacht persbeleid te ontwikkelen, waarbij rekening zou wor-
den gehouden met de maatschappelijke functie van een linkse
krant, de te volgen strategie en de behoeften van het lezerspu-
bliek.

Tot slot moet ook nog gewezen worden op het gebrek aan
onderlinge samenwerking binnen de socialistische beweging, wat
ongetwijfeld een negatieve invloed heeft gehad op de evolutie
van de socialistische pers. Dit is uiteraard het gevolg van de
interne machtsstrijd, die voortdurend is gevoerd binnen de ver-
schillende fracties van de socialistische zuil, waarbij vaak ook
louter regionaal sectarisme een rol heeft gespeeld. De eeuwen-
oude wrijvingen tussen de Gentse en de Antwerpse socialistische
beweging zijn in dit verband tekenend. Reeds in 1919 werd op
initiatief van Joseph Wauters een voorstel gedaan om de mate-
riéle inspanningen van de socialistische pers te bundelen. Van dit
plan is echter niets terecht gekomen. Qok latere pogingen om een
gemeenschappelijke drukkerij op te bouwen hebben geen succes
gekend.

67



Bij wijze van samenvatting kan dus het volgende gesteld worden:
ongetwijfeld hebben een aantal partij-externe factoren de ont-
wikkeling van de socialistische pers in grote mate bemoeilijkt
Deze externe causale factoren werden op verschillende congres-
sen overigens breedvoerig besproken. Daarnaast zijn er echter
oorzakelijke factoren te vermelden, waarvoor de socialistische
beweging zelf de verantwoordelijkheid draagt. Déze factoren
worden in de discussie binnen de socialistische beweging echter
te vaak verzwegen of niet au sérieux genomen. Deze intern-
oorzakelijke factoren vinden hun basis in de reformistische
machtsstrategie van de socialistische partij. De socialistische be-
weging heeft steeds haar pers in hoofdzaak beschouwd als een
machtsinstrument ten behoeve van de partijleiding en niet als
een communicatiemidde!/ ten behoeve van de arbeidende bevol-
king. Dit is de machtsontplooiing van de partij misschien wel ten
goede gekomen, maar het heeft tegelijkertijd de socialistische
pers op een doodlopend spoor gebracht.

3. Wordt het met De Morgen anders ?

Na het faillissement van Volksgazet en onder impuls van de
zogenaamde ‘‘jonge Turken'’ binnen de S.P., werd op 1 decem-
ber 1978 de nieuwe krant De Morgen gelanceerd {over de moei-
lijke bevalling van deze krant, zie VAN DOORSLAER J., 1979).
Deze krant zou een open, niet-partijgebonden koers varen. De
socialistische partij leek begrepen te hebben dat zij door een ver-
dere betutteling van haar kranten, deze onvermijdelijk ten onder
zou brengen. De Morgen bestaat nu reeds zes jaar. Tijd dus voor
een evaluatie,

De oorzakelijke factoren van interne aard, die we hierboven
hebben geschetst, gelden ondanks alles ook nog voor De Mor-
gen. Dit bleek reeds bij de oprichting van de krant. De nv De
Roos beschikte over een startkapitaal van 50 miljoen fr. Deze
kapitaalbasis was uiteraard te smal, zodat eind 1980 reeds een
eerste kapitaalherstructurering noodzakleijk was. Na lange onder-
handelingen werd de Socialistische Gemeenschappelijke Actie
(S.G.A.) bereid gevonden het gecumuleerd verlies van de voor-
bije twee jaar (140 miljoen fr.) op zich te nemen en zorgden
het A.B.V.V., de S.P. en de drukkerij Het Licht voor een nieuwe
kapitaalbasis van 85 miljoen fr. Zowel de socialistische mutua-
liteiten als de Sociale Voorzorg (P.S.) lieten het dus afweten. La-
ter werd nog een andere kapitaalherstructurering doorgevoerd
met als gevolg dat momenteel de S.P. hoofdaandeelhouder is

68



van de krant. Hieruit blijkt dus dat ook nu nog een aantal gele-
dingen van de S.G.A. slechts schoorvoetend met kapitaal over de
brug willen komen. Ook nu nog is er binnen de socialistische
beweging onvoldoende bereidheid te vinden om haar kranten een
soliede kapitaalbasis te verschaffen zodat voor het project einde-
lijk eens een planning op lange termijn kan worden uitgewerkt.
Het is dan ook in deze context dat de fameuze ‘“‘wanhoopsbrief”’
van hoofdredacteur Paul Goossens, die in september 1984 op
eigen initiatief op zoek ging naar eventuele privé-financiers,
moet worden geplaatst. De verontwaardiging die deze brief
binnen de socialistische beweging heeft uitgelokt kan daarom
niet vrijgepleit worden van enige hypocrisie.

Een balans opmaken van zes jaar De Morgen is een wat deli-
cate zaak. Enerzijds is het voor progressief Vlaanderen een nood-
zaak dat deze krant bestaat en liefst ook blijft bestaan. Ander-
zijds toont de evolutie van De Morgen een aantal tekortkomin-
gen, die ervoor zorgen dat deze krant steeds minder haar functie
als linkse krant kan vervullen. Met alle begrip voor de moeilijke
omstandigheden waarin De Morgen iedere dag opnieuw moet
worden gerealiseerd, dienen toch een aantal zaken vermeld te
worden die me als lezer van De Morgen bijzonder treffen.

1. De Morgen lijdt de laatste drie jaar zeer duidelijk aan een
zware informatieve verschraling. Hiermee is niet bedoeld dat De
Morgen minder informatie brengt dan andere kranten (ofschoon
dit inderdaad zo is). Het is immers niet rechtmatig het informa-
tief niveau van een krant zoals De Standaard, die over een redac-
tie van ongeveer 120 mensen beschikt, te vergelijken met De
Morgen, die datzelfde niveau zou moeten bereiken met een re-
dactie van zo'n 35 mensen. Hiermee is echter wél bedoeld dat
De Morgen in vergelijking met 3 tot 4 jaar geleden aan haar lezers
veel minder informatie te bieden heeft. De inkrimping van het
aantal bladzijden en ook de verandering van lay-out zijn hier-
voor grotendeels verantwoordelijk.

2. Een van de belangrijkste functies van een linkse krant is
deze van “onthuller en openbreker’, nl. het aanpakken van dos-
siers waarvan andere kranten hun handen afhouden. Bij de op-
richting verklaarde De Morgen dan ook deze opdracht te zullen
vervullen (VAN DOORSLAER J., 1979, biz. 17}. En inderdaad,
bij de aanvangsjaren heeft De Morgen zeer verdienstelijke pogin-
gen gedaan om deze taak waar te maken. Wij verwijzen hierbij
naar de berichtgeving over de Bloso-affaire, de Zaire-politiek, de

69



zaak Graindorge, het ficheren van militanten. De laatste jaren is
deze “onthullingsfunctie’’ steeds meer afgebrokkeld. Het gebeurt
steeds minder dat De Morgen een dossier open breekt. Als er nog
eens een dossier aangepakt wordt is het vaak nadat het eerst
door andere bladen aan de orde werd gesteld. Als lezer kan ik me
niet van de indruk ontdoen dat De Morgen de laatste tijd door
een journalistieke tamheid wordt aangetast. Het lijkt er wel op
alsof De Morgen steeds minder durft.

3. De Morgen had zich ook aangekondigd als'een open, niet-
partijgebonden krant. Ook dit heeft men in de aanvangsjaren in-
derdaad geprobeerd te verwezenlijken. De berichtgeving in 1979
over de Arenaweide in Deurne, waarbij De Morgen zich duide-
lijk keerde tegen de plannen van de socialistische burgemeester
Dequeecker, is hiervan een goede illustratie. Maar ook van deze
niet-partijgebondenheid is de laatste tijd steeds minder te
merken. Toen in februari 1981 een redacteur in de rubriek ““On-
der Vrienden” wou repliceren op een uitlating van de Brugse
socialist Jan Leclercq, werd dit hem beleefd maar toch dringend
afgeraden (REYNEBEAU M., 1981). Toeval of niet, maar sinds
de S.P. hoofdaandeelhouder van De Morgen is geworden, ver-
glijdt de binnenlandse politieke berichtgeving van deze krant in
de richting van die van de vroegere Volksgazet.

4. De Morgen had zich ook voorgenomen een progressieve
volkskrant te worden. Een krant dus die zich niet enkel zou toe-
leggen op zwaar maatschappelijke problemen, maar ook de meer
populaire thema’s zou aanboren. Dit lijkt me inderdaad een
juiste optie. De linkse beweging in Vlaanderen is inderdaad niet
gediend met een progressieve intellectuelenkrant genre Le Monde
(daar is trouwens ook geen markt voor). Alleen is deze optie
uiterst moeilijk te realiseren. Er zijn slechts weinig voorbeelden
te noemen van kranten die de wensdroom “links maar toch leuk”
tot een goed einde hebben gebracht. Vaak wordt in dit verband
verwezen naar het “lichtende voorbeeld” van de Franse krant
Libération (SCHAMP W., 1984; VAN DOORSLAER J., 1984).
Hierbij mag echter niet over het hoofd gezien worden dat Libé-
ration een fenomeen is dat specifiek is voor Parijs. Het overgrote
deel van de Libé-oplage {(100.000 ex.) wordt verspreid in Parijs
en het is zeer de vraag of dit Libération-model ook in Vlaanderen
kan worden overgenomen. Wat De Morgen zelf nu betreft is het
duidelijk dat de pogingen om dit blad tot een volkskrant uit te
bouwen vooralsnog misiukt zijn. Het beperkte oplagecijfer (onge-

70



veer 50.000 ex.) is hiervan een duidelijk bewijs. De verslaggeving
over de populaire thema’s is nog zeer gebrekkig. Weliswaar zijn
er soms op gebied van de sportverslaggeving positieve pogingen
te noteren en is ook sedert de uitgave van de Antwerpse Morgen
de regionale berichtgeving erop vooruit gegaan. Maar wat de an-
dere sectoren betreft, blijft het nog te zeer beperkt tot een imi-
teren van wat de burgerlijke kranten doen. Zo verschilt de ge-
rechtelijke verslaggeving vaak niet zo veel van deze van bv. Het
Laatste Nieuws. De Morgen slaagt er dus nog onvoldoende in om
de populaire thema’s vanuit een eigen identiteit te benaderen.

5. Last but not least : het heeft De Morgen zeer lange tijd aan
een degelijk bedrijfsbeheer ontbroken. Hoezeer men het ook mag
betreuren, maar elke krant die in een vrije markt-economie ge-
fanceerd wordt is op de eerste plaats een commercieel produkt.
Dit is een economische wetmatigheid waaraan ook progressieve
krantenuitgevers niet kunnen ontsnappen. Wie het spel van de
vrije markt meespeelt, moet ook de commerciéle spelregeis aan-
vaarden. Vooral de reformisten binnen de socialistische bewe-
ging zouden dit naderhand, zeker na het faillissement van Volks-
gazet, toch al mogen weten. Een krant zonder een degelijk com-
merciee! bedrijfsbeheer is ten dode opgeschreven. Slechts recen-
telijk wordt binnen De Morgen aan dit bedrijfsheheer meer aan-
dacht besteed. Hopelijk is het niet te laat.

Het zou van een politieke kortzichtigheid getuigen om de
redactie van De Morgen in hoofdzaak voor deze tekortkomingen
verantwoordelijk te stellen. Deze vinden immers nog steeds hun
oorsprong in de interne.causale factoren die reeds jarenlang de
doorbraak van een socialistische pers in de weg staan. Een krant
die over geen stevige financiéle slagkracht kan beschikken en nog
steeds onvoldoende redactionele onafhankelijkheid krijgt, kan
zich op professioneel-journalistiek, noch op ideologisch-progres-
sief vlak geloofwaardig maken. De toekomst en de verdere kwali-
tatieve uitbouw van De Morgen is dan ook van deze twee voor-
waarden afhankelijk. Zolang echter de socialistische beweging
haar kranten blijft beschouwen als een machtsinstrument ten be-
hoeve van hun eigen partijbelangen, is de kans klein dat aan deze
voorwaarden kan worden voldaan. Het afleggen van deze eng
partijpolitieke machtsstrategie is niet alleen nodig om de eigen
socialistische pers te redden, maar is tevens onvermijdelijk om
tot een linkse offensieve mediastrategie te komen. Vooral in het
licht van de recente initiatieven van de kapitaalkrachtige rechter-
zijde om het medialandschap nog meer te beheersen (cfr. het

71



kortstondig 24-uur-experiment, het opkopen van Dupuis door
Hachette-B.B.L., het opkopen van lLe Rappel door Hersant,
de plannen om met commerciéle TV te starten), is een dergelijke
offensieve mediastrategie van de linkerzijde meer dan ooit nood-
zakelijk.

Bibliografie van graadpleegde werken

Bertrand L.: Histoire de la Démocratie et du Socialisme en Belgique depuis
1830. Deel 1 en 2. Dechenne-Cornély, Bruxelles/Paris, 1906.

Delfosse P.: Reformisme et presse ouvriére. Editions Labor, Bruxelles, 1979.
De Vrankrijker A.C.J.: Het wervende woord. Geschiedenis der socialistische
week- en dagbladpers in Nederland. Arbeiderspers, Amsterdam 1950.
De Weerdt D.: “De arbeiderstoestanden van 1876 tot 1914", in: Geschiede-
nis van de Socialistische Arbeidersbeweging in Belgié. Uitgeverij Ontwikke-
ling, Antwerpen, 1960, blz. 395-412.

De Weerdt D.: De Belgische Socialistische Arbeidersheweging op zoek naar
een eigen vorm, 1872—1880. Stichting Camille Huysmans, Antwerpen,
1972.

De Witte P.: De Geschiedenis van Vooruit en de Gentsche Socialistische
Werkersbeweging sedert 1870. Gent 1898.

Engel E.: Die Lebenskosten Belgischer Arbeiterfamilien friher und jetzt.
Dresden, 1895.

Gentsche Boekdrukkersbond : De waarheid over de grieven in de Socialis-
tische Volksdrukkerij “Vooruit’ van Gent. Gent, 1905,

Giele J.J.: De pen in aanslag. Revolutionairen rond 1848. Fibula-Van
Dishoeck, Bussum, 1968.

Janssens L.: Repertorium: pers en periodieken 1848—1940. A.M.S.A.B.,
Gent, 1983.

Mommen A.: De Belgische Werkliedenpartij. Ontstaan en ontwikkeling van
het reformistisch socialisme (1880—1914). Masereelfonds, Gent, 1980.
Oukhow M.: “Pers en propaganda (1854—1876)" (blz. 249—273), “De Pers
(1875—1885)"" (blz. 337—343); “Pers en propaganda (1885—1914)" (blz.
435—449); ‘“Pers en Propaganda van 1914 tot 1946 (blz. 549-564),
in : Geschiedenis van de socialistische Arbeidersbeweging in Belgié. Uit-
geverij Ontwikkeling, Antwerpen 1960.

Reynebeau M.: ‘“Haalt De Morgen de avond nog ?", in: De Volkskrant,
21 maart 1981. ‘

Schamp w.: “Kuifje in Medialand”, in: De Nieuwe maand, jrg. 27, nr. 6,
aug. 1984, blz, 425—-447.

Van Doorslaer J.: ““De Morgen liep niet op rozen'’, in: Viaams Marxistisch
Tijdschrift, 13de jrg., 1979, nr. 4, blz. 7-21.

Van Doorslaer J.: “Een links journalist in een reclamemaatschappij’, in
de Nieuwe Maand, jrg. 27, nr. 6, aug. 1984, biz. 461-467.

Williams R.: “The Growth ald Role of the Mass Media’’, in: Gardner C.
{ed.): Media, Politics and Culture. A Socialist View. The McMillan Press,
London, blz. 14--24.

Witte E., Craeybeckx J.: Politieke geschiedenis van Belgié. Standaard We-
tenschappeluke Uitgeverij, Antwerpen, 1981.

72



Bijlage

Tabel 1: Oplage-evolutie van de socialistische dagbladpers van
1920 tot 1980

Krantentitel 1920 1939 1958 1968 1980
(a) (b) (b) (b) (b)

Vooruit 25.492 45000 55.000 34.099 —

Volksgazet 27.100 13.000 114.380 82.201

Le Peuple (+Le Tra- 48.191 70.000 168960 71.000 35.000
vail, Le Monde du T.)

De Morgen — - - - 55.253
La Wallonie 25867 20.000 55.000 50.000 39.000
journal de Charleroi 30.000 70.000 79.000 70.000 35.000
(+ Indépendence)

Totaal 156.650 248.000 472.340 307.300 164.253

(a) Luyckx T.: Evolutie van de Communicatiemedia. Elsevier,
Brussel, 1971, blz. 509.

(b) Van Der Biesen W.: “Dertig jaar Belgische dagbladpers”,
in: Servaes J.: Het web van de mediabusiness. Kritak, Leu-
ven, 1979, biz. 199- 201.

(c) Mededellngen van de mtgevers behalve voor De Morgen
(CIM, 1980).

Tabel 2 : Stijgingsindex van de oplage van de socialistische dag-
bladpers, vergeleken met de totale dagbladpers en de Vlaamse
katholieke dagbladpers (1938- 1958)

socialistische totale VI. kath.
kranten dagbladen dagbladpers
absol. index absol. index absol. index
oplagecijfer _
1938 250.000 100 1.760.000 100 323.000 100
oplagecijfer
1958 472.340 1888 2954482 1678 703539 217,6

73



Tabel 3 : Verhouding van het aantal kopers van socialistische
kranten tot het aantal socialistische kiezers.

jaartal aant. soc. aant. kopers % verhouding
kiezers v. soc. kranten kopers/kiezers

1905 350 a 400.000 120.000 ‘ca. 32 %

1936 800.000 250.000 31 %

1958 1.897.646 472.340 248 %

1981 1.509.641 164.253 108 %

74



